Share, , Google Plus, Pinterest,

Posted in:

Ljud och bild är avgörande för matchupplevelsen

artikelbild-jonas

O’Learys sätter ner foten och satsar hårt på att vara obestridlig etta.

Följ Septon på Facebook för mer spännande läsning om ljud och bild

O’Learys historia börjar på ön Nantucket utanför Boston. Här förälskade sig kedjans grundare Jonas Reinholdsson i den unika mix av människor, mat, drycker och sport som fanns på många restauranger.

Jonas tog med sig inspirationen till Sverige och 1988 öppnade han O‘Learys i Göteborg som blev Sveriges första amerikanska sportbar och succén var omedelbar.

Idag har dock kraven på en sportbar ökat.

–Man måste kunna konkurrera med tv-soffan hemma, därför finns riktlinjer för våra restauranger som inte minst handlar om ljud- och bildkvalitet.
Man ska kunna se många olika matcher och det ska vara bra ljud i många olika zoner säger Jonas Reinholdsson.

– Det är viktigt att jobba med valfriheten. Man måste vara kreativ på alla håll och kanter om gästen inte ska välja att sätta sig hemma och kolla istället, konstaterar han.

Den stora satsningen ställer tuffa krav på både teknik och installatörer.

Effektgruppen är den samarbetspartner som gjort flest installationer åt O’Learys och de finns ofta med redan tidigt i projekteringsarbetet.

– Vi har öppnat ett trettiotal O’Learys, berättar Jörgen Olsson som är ansvarig projektör på Effektgruppen.

Utmaningarna är många. Inte minst krävs avancerade styrsystem där flera funktioner ska integreras i en kontrollpanel ¬– bild, belysning, ljud och larm.
En annan aspekt är att ljudet från en sittgrupp inte får störa ljudet från en annan och att det ska vara tydligt även vid låg volym.

– Hellre många små högtalare än några få stora, det är en bra början när man bygger ljudzoner. Riktat ljud och bra produkter är nyckeln, menar Jörgen Olsson.

 Många skärmar, många sittplatser, många matcher. Men alla ska kunna höra just det de vill höra. Då krävs både snille och kvalitet.

Många skärmar, många sittplatser, många matcher. Men alla ska kunna höra just det de vill höra. Då krävs både snille och kvalitet.

Kvalitet är viktigt

Effektgruppen jobbar primärt med produkter från Harman. Det innebär bland annat JBL-högtalare, förstärkare från Crown och ljudprocessorer från BSS.

– Produkterna fungerar fantastiskt ihop. Tack vare integrerade ljudöverföringsprotokoll kan vi hålla kedjan digital till stor del, menar Jörgen Olsson.

Slutstegen från Crown håller dessutom en fruktansvärt hög kvalitet, de är driftsäkra som bara den, säger Jörgen Olsson och poängterar att det är just kvalitet och driftsäkerhet som till stor del fått styra valet av utrustning.Kramer Electronics har också varit en viktig samarbetspartner för bildlösningar på de restauranger som Effektgruppen varit med och byggt.

– Kramer och Septon har alltid haft en snabb organisation, där framförallt leveranser har fungerat oavsett var i landet vi jobbat, menar Jörgen Olsson.

Borlänge i topp

Digitalt rakt igenom hela kedjan var också ett av de krav som O’Learys franchisetagare i Borlänge, Col Kreuger, propsade på när han och Effektgruppen satte sig ned för att diskutera igenom ljud- och bildlösningarna för O’Learys i Borlänge som sannolikt är den tekniskt sett mest avancerade sportbaren i Sverige.

– Vi har bland annat tre biodukar på en vägg och tanken var att man skulle kunna välja ljud efter vilken av de tre matcherna som visades. Detta löste vi genom att testa oss fram i båsen med lite olika modeller och till slut hittade vi rätt isoleringslösning och en högtalarenhet som fungerade bra, berättar Col Kreuger.

 Att sätta högtalaren i bordsnivå är ett av många sätt att få ljudet riktat på ett sätt som dels ger tydligt ljud även vid låg volym, dels gör att andra bås inte störs.

Att sätta högtalaren i bordsnivå är ett av många sätt att få ljudet riktat på ett sätt som dels ger tydligt ljud även vid låg volym, dels gör att andra bås inte störs.

Effektgruppen var med redan från planeringsstadiet och konceptet togs fram gemensamt, berättar Col Kreuger.

– De har samma uppfattning som jag, det vill säga att om det ska göras så ska det göras ordentligt och med bra kvalitet, utan att det blir onödigt dyrt. Jag upplevde Effektgruppen som mycket strukturerade och kreativa. Jag fick allt det jag ville ha och kunderna är jättenöjda. Jag har till och med haft folk här från USA som blivit djupt imponerade. En av dem sa att andra sportbarer är bra, men att det här var som ett besök på Disneyland. Det är dit man vill komma, en wow-upplevelse, avslutar Col.

Följ Septon på Facebook för mer spännande läsning om ljud och bild

För mer info, kontakta:

Septon Electronic
Info@septon.se
Tel: Göteborgskontoret: 031 – 93 92 70
Tel: Stockholmskontoret: 08 – 628 26 00

Effektgruppen
Info@effektgruppen.se
Tel: 060-66 88 88