Share, , Google Plus, Pinterest,

Posted in:

Unik teknik i Mercedes-Benz nya premium-SUV

Nya generationen av Mercedes-Benz stora suv-modell GLE tar tekniken i segmentet till en ny nivå. Här finns bland annat aktiv fjädring där varje hjul styrs individuellt, automatisk kökörning och gest-styrning av interiörfunktioner.

År 1998 skapade Mercedes-Benz i praktiken hela premium suv-segmentet med sin ML-modell. Nu, fler än två miljoner exemplar senare, heter modellen GLE och släpps i en helt ny version. Även om designen tydligt visar på arvet från ”ur-suven” så är det en bil med helt ny teknik som nu premiärvisats. Nya GLE är hela 11,5 centimeter längre än sin föregångare och har en tredje, elektriskt uppfällbar, sätesrad som ger den totalt sju sittplatser. Även i den sista raden är sätena elektriskt fällbara.

Nya GLE är 11,5 centimeter längre än föregångaren och har totalt sju sittplatser.

Styr varje hjuls fjädring individuellt
De nya tekniska lösningarna gör att nya GLE verkligen sticker ut. En av de mest speciella är den aktiva fjädringen E-Active Body Control. Här styr ett 48-voltssystem en kombination av luftfjädring och hydropneumatisk fjädring. Det är det enda systemet i världen där både fjädring och stötdämpning på varje enskilt hjul styrs helt individuellt. Vägbanan läses av med stereokamera och när ett hjul passerar en ojämnhet ser systemet till att det antingen höjs eller sänks i exakt rätt millisekund för att bilen ska passera utan att det märks i kupén.

Kan gunga loss sig själv
I kurvor lutas bilen inåt vilket gör att centrifugalkrafterna knappt märks. I systemet ingår också en off-roadfunktion som kallas Free-driving. Om bilen fastnar i till exempel snö eller lera kommer fjädringen automatiskt att höja och sänka sig gång efter gång så att trycket under däcken ändras och därmed ökar drivningen. Man kan säga att bilen gungar loss sig själv.

För att ytterligare förbättra framkomligheten har fyrhjulsdriften 4Matic utvecklats så att den nu kan fördela kraften helt fritt mellan fram- och bakaxel. Från 0–100 % på varje axel. Den här möjligheten finns både i hög- och lågväxel.

För en bekvämare körupplevelse lutas bilen i kurvor så att du knappt känner centrifugalkrafterna.

Kör själv i bilköer
I nya GLE är den adaptiva farthållaren Distronic sammanlänkad med navigationssystemet och anpassar automatiskt farten i kurvor, rondeller och liknande. När navigationen genom LiveTraffic känner av en annalkande bilkö aktiveras kökörningsassistenten Active Stop-and-Go Assist, och sänker farten i god tid. Väl i bilkön kan bilen själv sköta styrning, gas och broms löpande och går till och med ut i ytterkant av sin fil för att skapa fritt utrymme för räddningsfordon i mitten. Systemet fungerar i farter upp till 60 km/tim.

Infotainmentsystemet styr du med gester eller din röst. Systemet känner till och med igen din hand.

Styr med röst eller gester
GLE är den första större modellen från Mercedes som får märkets nya infotainmentsystem – MBUX – som tidigare bara funnits i A-Klass. MBUX gör det möjligt att kontrollera de flesta av bilens funktioner med rösten och lär sig dessutom med AI vad du som förare mest sannolikt ska göra vid olika platser och tidpunkter. Brukar du ringa din mamma vid 18.00 så visas hennes nummer, och brukar du köra till jobbet vid halv åtta så ligger adressen redan uppe i navigatorn.

I nya GLE har MBUX ett 40-tal nya funktioner – och det går dessutom att styra flera av dem med gester med händerna i luften. Om föraren till exempel vill sätta på massagefunktionen i stolen känner MBUX också av vems hand som utför gesten, så att det blir rätt stol som börjar massera. Nya Mercedes-Benz GLE får svensk säljstart i slutet av oktober, och de första bilarna väntas komma i februari.